Sista tävlingshelgen för i år

Då var den sista tävlingshelgen över. Det känns faktiskt skönt med en paus. känns verkligen som det behövs.
 
I lördags var det rallytävling i Oxie, där vi tävlade individuellt och i lag.
Det blev ingen särskilt bra dag.
Dixie gick iof jättefint i mästarklass, men tyvärr var det några små missar och på sista skylten som var sicka över hinder så skickade jag henne för nära hindret så hon slog i och då blir det -5 p. med några andra små avdrag så landade vi på 90 poäng.
Vi kom även på en tredje plats. Men det gjorde varken till eller från. Det blev inga förbättrade kvalpoäng och inget kanonresultat att bidra med till laget.
Det var dessvärre ingen som hade sin bästa dag i vårt lag och den som kunde rädda oss var Lucy.
 
Hon kändes jättefin på uppvärmningen, gjorde allt superbra och med full fokus och det kändes som om det här skulle gå riktigt bra.
Men det gjorde det såklart inte. När vi kom in på banan så hann vi inte mer än 3 skyltar innan Lucy flippade ur totalt. Hon blev helt vild och galen och skällde sig igenom hela banan och hade otroligt svårt med position eller att utföra övningarna för hon var så gasad.
 
I 8:ans frestelse när hunden ska gå förbi godis eller leksaker så högg Lucy leksaken och skakade den hejvilt, sen släppte hon och gick vidare.
Så har hon aldrig gjort och jag förstår inte varför hon blev så galen. Det här var verkligen det sämsta hon presterat i sitt liv. 
77 poäng fick vi, 77....77!!!!!!! Herregud! Den nivån har vi aldrig varit på tidigare. Jag brukar aldrig gå ut på tävling innan jag är hyfsat säkert på att hundarna kan klara det som krävs. 
Därför blev jag så förvånad över Lucys lilla utspel. 
Man kan ju verkligen säga att hon sänkte laget...men men sånt kan tydligen hända :) 
 
Dixie 3:a i mästarklass på DM Skåne
 
 
Sen igår var det tävling i Helsingborg. Tur att inte Lucy skulle tävla för då hade jag strykit henne.
Det var Dixie och Timjas tur. 
 
Jag har lärt mig lite från igår. Jag ska aldrig anmäla två hundar på samma dag, för jag fixar inte det. 
Det blev vansinnigt stressigt och jag tyckte faktiskt inte ens det var kul.
Det såg till en början bra ut med klasserna och tiderna och det såg ut som om jag skulle hinna med.
men när jag går banvandring i nybörjarklass så ser jag längre bort att hunden som är före oss är inne och går på mästarklassbanan. Jag får springar och hämta en ouppvärmd Dixie och vi hann inte göra några rutinövningar alls. 
I stort sätt bara att gå in och köra. Jag kände direkt att det inte skulle gå bra, för man kan inte ta Dixie och gå in på banan helt ouppvärmd. Det kanske går med andra hundar, men inte med henne.
Det gick väl ändå hyfsat bra. Några små missar igen och en -10 poängare för hon missade helt byte bakom. Vet inte varför den skylten inte fungerade för den brukar hon klara fint, men sånt kan hända. fem andra minuspoäng blev ett slutresultat på 85 poäng. Inga poäng att skryta med direkt. Men jag var inte besviken alls. För Dixie gjorde så gott hon kunde under de förutsättningarna. Men såklart är det tråkigt att vi inte hann värma upp och att vi inte fick de förutsättningar som vi behöver för att lyckas. Men det är bara att radera den tävlingen.
 
Sen var det Timjas tur. Det var Timjas första gång hon var på en tävlingsplats. Det var första gången hon tävlade och med tanke på hur lite vi ändå har tränat så är jag såååå imponerad och stolt över henne när hon går in på banan med glad attityd och bara gör allt så fint. Vi hade en underbar känsla på banan. Och vad härligt det var att gå med en lugn och sansad hund som faktiskt låg i perfekt aktivitetesnivå och som höll sin position bättre än vad både Dixie och Lucy gör. 
Timja blev dagens stjärna i mina ögon. Jag förstår inte hur hon kunde gå in och göra så bra ifrån sig. Vilken ämne hon är!
 
Timja fick 97 poäng på sin debut och det blev en 3:e placering. 
 
Vårt nya lilla stjärnskott <3
 
Nu blir det paus med rallyn ett tag. Nu ska vi ta tag i lydnadsträningen istället. Lucy ska tränas inför start i lydnadsklass 2 och Dixie i lydnadsklass 1.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0