Det var inte vår dag

Idag var det dags för årets första rallylydnadstävling för mig och Dixie.
Vi var båda taggade inför banan och uppvärmningen kändes superbra! Hon satte allt så som jag vill ha det och hon kändes fokuserad med det där lugnet som hon behöver ha för att fungera optimalt.
 
Det var en rolig och lite klurig bana och vi fick till en bra start. Första skylten var spring följt av sändande till kon. Detta var inga problem och jag är väldigt nöjd med att hela spring sträckan fungerade bra.
Men när vi återgick till vanligt tempo och sedan spiralen så började ljuden komma. Lite pip blev mer pip och övergick till skall vid skyltarna med många sitt-moment.
Jag kände att jag tappade fokus pga att det störde mig. Sen kom vi till sidbyte bakom och det har vi tränat jättemycket och det har funkat fint, men nu strulade det igen. Hon bytte sida, men bytte sedan tillbaka själv. Jag blev mer stressad av det och var inte tydlig med att förbereda henne inför nästa skylt som var skicka över hinder, så Dixie såg inte hindret förrän hon var sidan om och då hoppade hon hindret från fel håll.
 
Ja, det blev en slinga med mycket strul. Vi lyckades samla ihop oss inför 8:ans frestelse och även nästa skylt, bärande av föremål och helt om båda vänster fungerade bra, men sen kom strulet åter när det var backa 3 steg.
De senaste 50 gånger vi har tränat den så har den fungerat perfekt, men nu blev det helt konstigt, hon backade ut från mig och jag vet inte ens om hon backade tillräckligt många steg och jag vet inte om jag själv gjorde det heller.
 
Resten gick  i alla fall bra, sista skylten hade vält så då blev jag för en sekund osäker, men jag tror vi gjorde rätt när vi valde läggande under gång gå runt och det klarade hon.
 
Även honnören som var stå framför gick bra.
 
Men jag var såklart besviken över att det blev så många missar. Fast jag vet att jag inte ska bry mig om det, för jag kan inte kräva att det ska gå perfekt på första tävlingen på ett halvår.
 
Bryt ihop och kom igen! 
 
Man frågar sig själv vad det var som hände och hur det kunde bli såhär? Och jag försöker hitta svar på mina egna frågor. Man ska lära av misstagen, så jag ska verkligen försöka dra lärdom av det här. Såhär långt har jag kommit hittills:
 
-Jag har antagligen lagt helt fel fokus på träningen. jag har slipat på detaljer, när det egentligen var uthållighet och banträning som vi hade behövt lägga krutet på. Dixies pip och skall beror oftat på frustration blandat med iver och det kommer man inte åt om man jobbar med detaljträning. 
 
-Jag har lärt mig att Dixie går mycket längre fram i fotposition på tävling än på träning, därför får hon problem med byte bakom för att hon helt enkelt befinner sig i en annan position på tävlingsplanen än den vi har tränat på. Så nu vet jag det!
 
-Skicka över hinder är ett svårt hinder när man har en hund som bara har fokus på sin förare, här krävs förberedning för att hunden ska flytta fokus från förare till hinder så att hunden har chans att se hindret som den ska hoppa över. Här måste införas en bättre rutin och även träna det mer i högerhandling. 
 
-Varför backa tre steg inte fungerade måste bero på att jag kommit ur fokus pga alla missar och inte visade lika tydligt som vanligt. För detta kan vi! Här ska jag bara tänka på att vara ännu mer tydlig.
 
- Sen måste jag faktiskt påminna mig själv om vilken duktig hund jag faktiskt har. Hon är glad och fokuserar på mig hela banan. Hon gjorde väldigt mycket bra grejer också idag och det tar jag såklart med mig.
 
 
Missarna var så pass stora så det blev stora avdrag. Vi tog faktiskt nytt rekord i sämsta poäng någonsin för vår del.
78 poäng blev det och det är verkligen inga skrytsamma poäng. Men det var helt rätt dömt, vi skulle inte ha mer idag. 
 
Det känns ändå skönt att ha tävlat, för nu har jag massor med revanchlust och nästa träningspass kommer vi träna hel bana, med fokus på at Dixie ska vara helt tyst.
Det var där det dåliga började och jag tappade koncentrationen.
 
Prcis efter banan så kände jag att jag aldrig mer ville tävla, men nu känner jag att jag bara vill tävla :)
Det som är bra med att få låga poäng är att det är större chans att det går bättre nästa gång.
Idag la vi ribban lågt för vad vi egentligen kan och jag hoppas vi får tillfälle att förbättra oss till vårens alla kommande rallytävlingar!
 
Kom an bara :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0