BPH

I lördags var jag på BPH-dagen för att titta på när barbeterna skulle göra BPH.
Det var 5 anmälda barbeter, men bara 4 barbeter deltog pga förhinder.
Lite synd att det inte var fler... Det är verkligen jätteroligt och en väldigt viktig del för rasen. Jag hoppas att fler väljer att testa sina hundar, för det är väldigt användbart både för rasklubb och ur avelssynpunkt.
Så har ni inte testat, så kolla upp var närmsta BPH-banan finns och anmäl er!
Utställningar i all ära, men vem vill ha en snygg hund om hunden inte fungerar i vardagen pga mentaliteten?
Mentalitet och hälsa är det två viktigaste bitarna för mig hos en hund, sen spelar det ingen roll hur många rosetter hunden vunnit på utställning...Det är min mening.
 
Hur som helst så var det en trevlig dag i lördags.
Alma (Majtippans Spicy Ginger) var först ut och en STOR ELOGE till Per och Michelle som gått upp kl 04.00 en lördag och åkt hela vägen från Danmark bara för att delta.
Det var jätteroligt att titta på Alma. Jag skrattade mycket för hon är en så rolig hund :)
Hon skötte sig mycket bra genom hela testet och beskrivarna gillade henne verkligen :)
 
Sen var det Timjas tur. Det var lika kul att titta på henne! Hon kelade med testledaren och hade ingen förarbundenhet. Hon var lite lugnare än vanligt pga att hon var mitt i skendräktigheten, men det räknade vi med.
 
Det var kul att se likheter och olikheter mellan systrarna men även om man jämför med andra barbeter.
Alma visade att hon kan vara lite vakthund och var väldigt modig, lekfull och energisk. Hon var lite mer självständig än Timja.
Timja visade att hon är en trygg och människoälskade hund. Hon behövde lite mer hjälp från sin matte, men löste ändå situationerna bra. Hon är även skottfast.
 
Sen var det Ikaros tur. Han blev väldigt rädd när de sköt ett skott när hunden innan var inne på banan, så de fick åka iväg och komma tillbaka senare. Men sen kunde de gå in och göra testet. Han visade också upp en bra stabil trygghet och ganska stor förarbundenhet.
 
Tyvärr hann jag inte se den sista hunden, men jag har kollat i efterhand att det gick bra även för dem. Även de ska ha en STOR ELOGE som åkte ända från Norrköping med sin barbetpojke Dante!
 
 
Här kommer lite bilder:
 
Lite lek i rasthagen. Lillmatte Tova och systrarna Timja och Alma
 
Alma under bedömning "Matintresse". Det var inget fel på matlusten :)
 
 
 
Alma under bedömning "Visuell överraskning" (En gubbe flyger upp framför hunden).
 
 
Alma under bedömning "närmande person". Alma visade att hon minsann hade koll på honom :)
 
 
Timja under kontakt/hälsning med testledaren. Där hade hon gärna kunnat stå och mysa länge :)
 
 
Liten promenad med testledaren och sen hantering
 
"Det var en konstig gubbe som flög upp, bäst jag ställer mig här så kan matte ta hand om honom" :) /Timja
 
Timja går på konstigt underlag men det klarade hon fint
 
Ikaros med husse
 
 
Ikaros under bedömning av närmande person
 
Det var en ganska konstig figur tyckte Ikaros
 
 
 
Det har även kommit två nya röntgenresultat från vår Chockladkull.
Majtippans Taste of Dumle (Herman) och Majtippans Taste of Noblesse (Zita) fick båda HD B och ED 0
Så härligt att ännu två valpar var HD och ED fria! Wiiieee!
Näst på tur står Baxter som röntgas nästa vecka. Jag håller tummarna!
 
 
 
Nu har jag absolut inte tid att sitta här längre. På fredag har vi den stora festen och det är massor att fixa inför den. Sen på måndag flyttar vi till vårt nya hus och packningen är INTE klar. Dessutom gick frysen sönder igår....Hm, när ska det finnas tid att fixa den???
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0