Stockholmshelgen

Vi har återvänt hem efter en mycket trevlig helg på Stockholms Hundmässa.
 
I lördags började dagen med rallylydnadstävling med Dixie.
Banan var inte så svår, men det som gjorde det svårt var den stökiga miljön.
Dixie har inga problem att tävla i den typen av miljöer, men det var så himla högt ljud så jag märkte att hon inte riktigt hörde mina kommando.
Sen var det mycket korta avstånd mellan skyltarna och underlaget varierade mellan matta och halt golv. 
Så det var lite svårigheter ändå.
Jag var nöjd med vår insats. Dixie var som vanligt seg i starten, men sen kom hon igång!
Jag blev förvånad när jag såg att vi fått 98 poäng! 
Men det är bara att tacka och ta emot.
 
Eftermiddagen spenderade på Gamla Stans Julmarknad medan hundarna var hemma hos min moster och vilade sig.
 
På söndagen var det högt tempo! Vår start i rallyn höll på att krocka med utställningen och fast jag flyttade fram starten så blev det ändå snålt om tid.
 
Söndagens rallybana var betydligt svårare för oss och det blev många missar. Dixie var inte med i början och det blev missförstånd på snurren. Men hon gjorde den ändå i sista stund. Sen ville hon inte rikrigt sätta sig.
Jag tror det var pga det hala underlaget, för hon halkade med tassarna, så jag fick verkligen tjata på henne vi flera av sitt-skyltarna. Sen blev det missförstånd vid sändande till kon då hon inte såg konen utan siktade på en skylt bredvid istället, men efter en omdirrigering så ställde hon sig vid rätt kon. 
 
Ja, det var verkligen inte vår bästa insats och jag blev EXTREMT förvånad när jag såg att vi trots allt fått 96 poäng!
Jag trodde det skulle bli riktiga katastrofpoäng...
Vet inte om domarna är snällare med sin bedömning i Stockholm än i Skåne? 
Men vi behöver bra poäng så återigen så får vi bara tacka och ta emot :)
 
Direkt efter tävlingen så hann jag knappt tillbaka förrän Gunilla ringde och sa att vi skulle skynda oss för att utställningen skulle börja strax.
Det blev panik kan jag säga.. Jag hann inte samla ihop några grejer alls, utan fick bara ta ut hundarna snabbt. Medan jag letade efter rätt nummerlappar så hör jag plötsligt någon som ropar:
"Är det din hund?"..... Såklart hade ju Lucy tagit tillfället i akt och smitit in i en ring och stod och bekantade sig med ett gäng människor och hundar när jag var upptagen med annat. Nedrans hund!
Just då kom min mamma tillbaka och kunde ta Lucy och så fick vi springa det fortaste vi kunde bort till utställningsringen.
Det var verkligen inte kul. Jag var så himla stressad och hade varken fått med mig nummerlappshållare eller utställningskoppel. 
När vi kom dit så var bedömningen i full gång. Tur de börjar med hanhundarna!
Efter det fick vi låna nummerlappshållare och koppel av snälla Miranda som räddade oss ur knipan.
Jag fick ett litet sammanbrott och blev tvungen att gråta lite av all stress. Men efter en liten stund när jag inåg att jag faktiskt hunnit i tid så kunde jag samla mig och gå in och visa Lucy.
 
Det var 5 tikar i championklassen. Lucy skötte sig fint och blev placerad som nr 2. Grattis till Marie och Agnes som vann klassen!
Lucy fick Ck och skulle alltså in igen senare.
 
Näst på tur stod Dixie som för första gången gick i veteranklass. Dixie var som vanligt laddad och skötte sig bra. Hon fick excellnt med Ck och vann veteranklassen.
 
Mamma fick hjälpa mig att visa Lucy i Bästa tikklassen. Vi hade övat lite innan så hon åtminstone visste vilken sida man skulle ha hunden på ;)
 
När domaren skulle bestämma ordningen på hundarna så vinkade hon in mig och Dixie som nr 2. Efter en jättefin finsk tik. Jag var väldigt nöjd med det. Men efter en liten stund så flyttade hon fram oss först och Dixie blev placerad som bästa tik!!!
 
Den finska tiken blev 2:a, Agnes 3:a och Lucy slutade som 4:e bästa tik!
 
Sen var det dags för BIR och BIM bedömningen. Dixie fick möta en finsk hane och min finaste Dixie slutade som BIR.
Dixie blev alltså både BIR-Veteran och BIR och fick titlarna Nordisk Vinnare 2015 och Nordisk Veteran Vinnare 2015!
 
Totalt var det 13 barbeter med.
 
Det finns inte ord för hur stolt jag är över min fina Dixie! Hon slutar verkligen aldrig att förvåna mig!
Jag trodde verkligen inte hon skulle ta hem det denna gång nu när hon är veteran och allt.
Men hon har något speciellt. Hon har utstrålning och man riktigt ser hur roligt hon tycker det är! Hon älskar att visa upp sig och trivs utmärkt i ringen. 
Hon är en riktig showgirl!
 
Jag kommer tyvärr aldrig få en hund som Dixie mer. Det finns ingen som hon! Så jag får verkligen passa på att njuta nu medan hon finns hos mig. Hon har gett mig så många underbara och fantastiska stunder och fina minnen och detta blev ännu en underbar helg att minnas.
Vilken helg hon har haft.. Att både kunna prestera på två rallylydnadstävlingar i den miljön och sedan gå in och visa sig på topp i utställningsringen, det är inte illa!
Det var verkligen en superhelg för hennes del.
 
Jag är såklart jättenöjd med Lucy också. Hon har också skött sig jättebra. Hon älskar uppmärksamheten och så blev hon så hila kär i Mirandas Hamlet. Jag har aldrig sett henne så uppvaktande och lycklig som när hon såg Hamlet :)
 
Såhär löd kritikerna:
 
Lucys kritik: 
"Feminin tik, rektangulär och välkroppad, stor och rymlig skalle, långa välplacerade öron, prima starkt nosparti, bra bett, välburen kort hals, prima överlinje och svans, välvinklad och stabil i front och bakparti, effektiva långa rörelser, fin tjock päls"
 
Dixies kritik:
"Prima rastyp och kondition, härlig höjd och längd och välbalanserat huvud, fin kort hals, prima överlinje och svans, stark i front och bakparti, härlig tjock päls, prima rörelser"
 
Jag kan ju inte vara annat än nöjd! :)
 
Det var även jättekul att barbetklubben (eller några eldssjälar) tagit på sig att fixa en rasmonter. Den var jättefin och det var kul att träffa både kända och okända barbetägare och kanske framtida barbetägare? 
Superbra jobbat av er alla som jobbat med montern!!! 
Och så kul att träffa några av våra goa valpköpare! 
 
Nu tar vi jullov! Jag behöver lite vila efter helgen för att kunna ta in och smälta allt trevligt som har hänt :)
 
Just det... Jag glömde säga att vi till slut valde att ställa upp i gruppfinalen bästa veteran. Men det ångrar jag!
Det var så himla många hundar och domaren var sen och så fick hon stressa igenom förhandsbedömningen och jag märkte direkt att hon inte alls tittade ordentligt. Så där åkte vi ut som väntat.. 
Vi stannade inte till gruppfinalen för grupp 8. Vi ville komma hem innan midnatt ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej. Jag läste Dolores kritiklapp och det är så kul att jämföra vad hon skrev på Dixie. Det som skiljer är att Dolores har bra päls för åldern. Ni var värdiga vinnare. Grattis igen.
Marie

2015-12-17 @ 11:16:50
URL: http://www.laspezias.se
Postat av: Therese

Vad kul! Vilken helg det blev! Grattis!

2015-12-17 @ 21:36:56
URL: http://hund-lycka.blogspot.se
Postat av: Gudrun

Förstår att du är supernöjd med dina fina flickor! Well done!

2015-12-19 @ 15:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0