sista passet

Nu är sista träningspasset avklarat inför SM i helgen.
Idag var jag vi på gröningen i Helsingborg för en sista störningsträning. Nu har vi verkligen gjort vad vi kunnat. 
Vi har tränat långa banor, korta banor, olika typer av svårigheter, tränat på många olika platser, med störning och utan störning, med publik och nya hundar runt omkring. 
Om det nu skulle skita sig på SM så är det inte på grund av att vi inte har tränat, utan då beror det på andra saker. Det som kan sänka oss är min nervositet, missförstånd eller att miljön blir för svår. Men det får vi se då. 
 
Jag är nöjd med allt vi gjort hittills och nu ser jag bara fram emot att få vara med och delta på vårt första SM.
Det är väldigt stort och jag trodde aldrig att vi skulle komma med där.
Men vi är med och vi är ett av Sveriges bästa rally-ekipage och nu ska vi tävla mot eliten i Sverige :) 
Jag och min lilla bus-Dixie :) Haha så häftigt :)
 
Dagens pass gick bra. Både Dixie och Vincent var duktiga. Det är inte lätt att träna på gröningen för där är folk och hundar överallt, men våra pälsbollar har faktiskt bara fokus på oss när de går banan.
 
Lite tråkigt är det dock när folk inte kan respektera oss när vi tränar.
Särskilt inte gubbar med schnauzrar. När vi byggde banan hade jag bundit upp mina hundar och de var inte ivägen. Ändå måste gubben gå precis där och släppa fram sin hund till mina. Dixie hatar när det kommer fram okända hundar till henne och jag har lovat henne trygghet genom att det inte ska ske, men nu hann jag inte fram i tid.. Så länge ingen kommer fram så är hon hur trygg som helst, men nu blev det ett himla liv på henne.
Jag tycker vem som helst borde förstå att man inte ska släppa fram sin hund till en annan som sitter uppbunden och signalerar med alla hela kroppen att den INTE vill att den främmande hunden kommer närmare, men det fattade inte den där gubben.
 
Sen kom nästa gubbe med sin schnauzer. Den sprang lös och sprang fram till alla hundar. Vi fick avbryta vår träning för den hunden var på väg rakt in i vår bana som vi byggt. Först går den fram och smakar på godisarna i 8:ans frestelse, sen kissar den på en skylt och sen går den fram till våra hundar.
Alltså så fruktansvärt nonchalant av hundägaren. Flera gånger sa vi till att han skulle koppla sin hund varav han svarade att han var påväg. Men han var inte snabb.
När hunden kissade på skylten var hans kommentar "oj, det var ju inte bra"
NÄÄÄÄ det var det inte! Nu blev det kiss på vår skylt!!!
Jäkla gubbar! De blir också så otroligt kränkta när två tjejer säger till att han inte har koll på sin hund. Han fick en rejäl avhyvling av Emelie och det skulle han verkligen ha.
 
Jaja, det är sånt man tydligen får stå ut med när man tränar på offentliga platser. Fast jag tycker absolut inte det är rätt. Vi har rätt att ha våra hundar där utan att andra hundar ska springa fram till dem. Jag hatar verkligen folk som inte har koll på sina hundar!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0