SM eller inte SM, det är frågan!

Idag har vi tävlat våra sista rallylydnadstävlingar för årets kvalperiod.
Nu återstår det bara att se om vi lyckas kvala in till SM i rallylydnad eller inte.
Kvalperioden går ut den 25 maj, så vi får snällt vänta och se.
 
Tyvärr har vi inte lyckats höja oss särskilt mycket. En ynka poäng på hela våren, det är inte bra.
Vi får hoppas på att förra höstens resultat kan rädda oss.
 
Det har verkligen inte gått som jag har tänkt mig. Vi har stött på både det ena och det andra problemet och mycket jobb återstår innan det kommer bli perfekt (om det nu någonsin kommer blir det?)
 
Vi började med att ha problem med ljud (skall, gnäll och pip) samt överladdad Dixie. 
Det har faktiskt blivit betydligt bättre. Hon är faktiskt TYST på banan nu och som jag sagt tidigare så är det en vinst i sig, eftersom jag vet hur svårt det kan vara att jobba bort ljud.
 
Det nya problemet är att Dixie är loj i starterna och inte är med när jag visar vad hon ska göra. Hon följer och hon tittar på mig, men utför inte vissa moment?????
Det moment som vi har absolut mest problem med är snurrarna och helt-om-från-varandra-rörelsen.
Det är ju typ samma moment och det har jag lyckats ringa in som vårt största problem.
Varför vet jag inte. Utanför banan gör hon dessa moment hur vackert som helst, hur många gånger som helst, i olika kombinationer och utan belöning, men på banan händer något och hon utför inte momenten på första försöket. 
 
Idag så har vi tävlat på Rönne BK. Det var dubbeltävling och gemensamt för båda banorna var att Dixie missade på helt-om-båda-vänster och även på snurren.
Moment som hon KAN! Moment som hon GÖR bara sekunder innan vi går in på planen, men ändå funkar det inte.
 
Det var även det momentet som strulade i torsdags.
 
Suck säger jag bara. Det är svårt, för jag vet inte hur jag ska komma åt det, eftersom det inte är ett problem på träning.
Jag tänkte ändå på att vara tydlig och förberedde henne väl idag, men det hjälpte inte.
 
Första banan blev det poängmässigt katastrof. 79 p. Dixie gjorde missarna i början och sen gick det hur bra som helst med resten.
Andra banan gick lite bättre, 93 poäng. Vi fick bris avdrag i varenda vändning, vet inte riktigt varför, förutom den hon missade. Men så kan det vara.
 
Nu ska jag försöka jobba med att knäcka nöten. Jag ska försöka framkalla samma situation på träning.
 
Nog om det!
 
 
Nu avslutar jag med att säga STORT GRATTIS till Zita (Majtippans Taste of Noblesse) som idag har gjort officiell utställningsdebut på den nationella utställningen i Piteå. Zita fick sitt första Cert och blev BIM!
Grattis Lars, Barbro och Zita!
 
 
 
Och STORT GRATTIS till Alma (Majtippans Spicy Ginger) som i lördags deltog på Hässleholms Internationella utställning och fick CACIB och blev BIR!
Grattis Alma, Michelle och Per!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0