Årets första

Igår var det dags för årets första rallytävlingar för mig och Dixie.
Det var dubbeltävling i Halmstad Hundarena.
 
Det var nog den längsta tävlingsdagen vi någonsin har varit på. Det var jättemånga anmälda så det var väldigt många bortlottade, men jag och Dixie fick plats på båda tävlingarna. Dock var första samling 08.30 och andra samlingen 16.30 (som dessutom blev försenad).
Men vi fick vara glada för att vi kom med på båda!
 
Jag försökte värma upp Dixie på bästa sätt. Det var väldigt lite uppvärmningsplats i själva hallen, men det var ju faktiskt fint väder ute så det gick bra att värma upp där.
När det var vår tur så började Dixie att vara lite loj, så som hon ofta blir när hon ska kolla banan. Men jag har lärt mig hantera hennes lojhet och jag kan nog säga att jag börjar föredra den framför hennes ivrighet.
Hon gör ju fortfarande momenten även när hon är loj och det blir då mycket mer lugnt och sansat än vad jag är van vid.
Efter halva banan så börjar hon ju bli väldigt ivrig och då kom det något skall och sen gick hon och "pratade" lite ;)
 
Men det kändes väldigt bra och det var inga större misstag vad jag såg.
Mest av allt var jag nöjd med att hon höll ihop så fint utan att bli helt galen. Det var faktiskt en väldigt härlig känsla att tävla med henne!
Det blev 96 poäng på den rundan. Två sneda sitt gav -2 poäng och sen fick hon -2 poäng på helheten för att hon inte varit helt tyst ;) 
Jag köper de avdragen helt och hållet! Vi kom även på en fjärde plats av 25. 
 
Vi lyckades med den poängen höja vårt SM-snitt med en poäng. Det innebär att resterande tävlingar nu måste ligga på 97 poäng eller högre om det ska hjälpa oss framåt. Det är minsann inte lätt!
 
Jag valde att köra hem i mellan tävlingarna, även om det tar en timme i resväg. Jag orkade inte sitta och vänta. Det var såklart ganska drygt att köra fram och tillbaka flera gånger, men det var ändå värt det.
 
När det väl var dags för tävling nummer två så var nog Dixie i helt perfekt läge. Hon var lite trött efter förra tävlingen och allt bilåkande och det var bara till vår fördel. För den andra tävlingen var för mig helt underbar!
Äntligen var hon i perfekt aktivitetsnivå. Från start till mål så var hon koncentrerad och uppmärksam, men utan överslag och hon var nog 99% tyst. 
Allt kändes helt fantastiskt hela banan och jag var så himla nöjd när vi gick i mål. 
Hon slog tyvärr i näst sista skylten, så där visste jag att det skulle bli avdrag.
När poängen kom visade det sig att jag för en gång skull hade bedömt oss bättre än vad domaren gjort. 
 
Jag brukar vara vår hårdaste domare och jag brukar ofta tycka att vi får mer poäng än vad vi egentligen förtjänar. Men nu blev det tvärtom :)
Vi fick 89 poäng på den andra tävlingen.
-5 poäng för islag i skylt (detta var faktiskt feldömt eftersom det står på protokollet att det ska ge -3)
-3 poäng BRIS på skylten stå framför backa. (Jag vet inte alls varför vi fick det avdraget, för mig var det inget bris där)
-2 poäng (för HALV som betyder att vi var mer än en halv meter från skylten x 2. Detta kan jag väl acceptera, men jag vet att det ser ut som vi vänder för långt ifrån skylten, men det är för att Dixies bakben är så sprättiga så om vi går närmare så slår hon i. Det kan nog uppfattas lätt som om vi är för långt ifrån, men om man skulle mäta från hennes bakben så är jag ganska säker på att det skulle vara inom 50 cm.)
-1 poäng för RÖR i honnören. (Detta var också mycket märkligt. Honnören var sitt på höger sida och jag stod och hade stenkoll på henne hela tiden och jag såg att tassarna var stilla.)
 
Det spelar faktiskt ingen roll med den sista poängen, för jag var ändå så himla nöjd med vår runda och den kommer jag leva länge på. Jag kan nog faktiskt säga att den sista rundan var den bästa rundan som vi någon sin har gjort tillsammans! 
Och jag är så glad att vi kunde hitta fram till den känslan tillsammans!
 
Hon är en fantastisk hund min Dixie! Inte alltid lätt, men otroligt rolig :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0