Dubbeltävling Åhus

Igår var det dubbeltävling arrangerat av Åhus BK. 
Enbart mästarklass.
 
Jag gick upp i ottan och åkte till andra sidan Skåne och där var det minsann strålande vårväder!
Tävlingen var dock inne i ett ridhus :)
 
Dixies och min första start blev som förväntad. Hon var ivrig och vild och det blev en del ljudande från hennes sida.
Banan var väldigt lätt, tyckte jag, så det går det inget att säga något om.
 
Det som var svårt var att man skulle gå nästan direkt in på banan och köra från att ha värmt upp utomhus. För bara tävlande hundar fick vara inne i ridhuset.
Man fick bara komma in precis innan en liten stund. (Väldigt bra träning för övrigt att värma upp på en plats och gå in och prestera på en annan).
 
Dixie var lite seg i början som hon brukar då hon gärna vill kolla av banan lite. Så där drog vi på oss 2 minuspoäng för att hon var sen i snurren och sen vid ett sättande.
Sen kommer hon igång och då är segheten som bortblåst och istället går hon in med 100% engagemang. Tyvärr har hon en del att säga på banan vilket inte uppskattas av domaren, så -3 poäng drogs på helheten för Dixies prat ;) 
 
Vi slutade på 95 poäng och en 8:e plats.. En bra start på dagen.
Sen blev en ganska lång väntan eftersom vi var näst sista start i klassen efter. Men det var bara till fördel för oss så Dixie hinner bli lite trött.
 
Banan två var ganska klurig på många sätt.
De många timmarnas väntan hade gjort att Dixie nu hade landad och kunde gå banan tyst (förrutom något litet ljud precis innan mål).. Hm... att det ska krävas 6-7 timmars uppvärmning för att hon ska kunna gå en bana med rätt aktivitetsnivå. Hon gör det inte lätt för sin matte ;)
Banan flöt på bra och Dixie klarade faktiskt av det jag trodde skulle bli svårt för henne.
MEN så gjorde hon en grej som hon typ aldrig har gjort. Efter hon hoppat hindret en andra gång så fortsatte hon framåt mot där domarna stod och jag trodde ett tag att hon skulle lämna banan. 
Jag lyckades få stopp på henne precis innan och kalla tillbaka henne så vi kunde fortsätta banan.
 
När vi på prisutdelningen fick reda på att vi fått 97 poäng så kändes det ännu mer surt att Dixies lilla avstickare var det enda misstaget på banan och att vi hade fått 100 poäng om hon bara gjort som hon alltid brukar..
Men så är det. Alltid ska det vara nått ;)
 
97 poäng får jag vara nöjd med och vi lyckades höja vårt SM kvalsnitt med en poäng. Alltid något :) 
Det blev även en 3:e placering
 
 
Nu är det inte fler tävlingar på ett tag. Nu får vi vänta tills utomhustävlingarna drar igång.
 
Filmer på våra två rundor finns på facebook i gruppen Majtippans Barbet för er som vill se.
 
Här bjuder jag på några lånade bilder som Anna Nilsson tog igår:
 
 
Spiralen
 
Skicka över hinder
 
 
Sitt, spring ifrån kalla in i fart
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0